تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 93 مجموعه حقوق


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 13 آبان 1393
بازدید : 381
نویسنده : رسول رشیدی
حقوق مدنی
 

مباحث درس حقوق مدنی به طور سلسله مراتبی و با یک توالی منطقی تکامل پیدا کرده و ارتباط مفهومی لاینفکی با هم داشته است. بدین معنا که درک مفاهیم درس حقوق مدنی منوط به شناخت درست مفاهیم فصول قبل آن می‌باشد. بنابراین برای پاسخ‌گویی به سؤالات در تمامی مراتب در این درس می‌بایست از مباحث اولیه حقوق مدنی (اشخاص و اهلیت) تا آخرین مباحث آن (ارث ، وصیت و شفعه) به طور کامل تسلط بر مباحث وجود داشته باشد.
اگر درس حقوق مدنی را با توجه به سرفصل‌های آن به 8 قسمت (اشخاص و محجورین، اموال و مالکیت، قواعد عمومی قرارداد‌ها، الزامات خارج از قرارداد، حقوق خانواده، عقود معین یک، عقود معین دو، وصیت، اخذ به شفعه و ارث) تقسیم نمایيم، اکثریت سؤالات از مباحث قواعد عمومی قراردادها و الزامات خارج از قرارداد و همچنین بحث عقود معین یک و دو طرح می‌گردد. به طوری که تسلط بر این مباحث موجب می‌گردد داوطلب حائز نمره کافی برای قبولی گردد. بعد از این مباحث فوق الذکر، مباحث وصیت، ارث و همچنین حقوق خانواده می‌بایست مورد توجه قرار گیرد. البته لازم به ذکر است که برای کسب نمره ممتاز و عالی، و در نتیجه کسب رتبه ممتاز، تسلط بر تمامی مباحث امری غیر قابل انکار می‌باشد.
از لحاظ بودجه‌بندی در سال 93 دو سؤال از بخش اموال و مالکیت، نه سؤال از قواعد عموی قراردادها، سه سؤال از الزامات خارج از قرارداد، پنج سؤال از عقود معین و یک سؤال از بحث ارث و وصیت طرح شده است.
همچنین نیاز به تذکر نیست که سؤالات درس حقوق مدنی، همانند سایر دروس کنکور، سال به سال به سمت مفهومی‌تر شدن پیش رفته‌اند. به خصوص در سال‌های اخیر با کاهش تعداد سؤالات هر درس، این موضوع اهمیت بیشتری به خود گرفته است. همچنین با توجه به ضریب بالای این درس تأکید می‌شود خواندن آن با تمرکز بالا و تکرار مطالب همراه باشد تا تمامی تلاش‌ها مثمر ثمر واقع گردد.
به طور كلي هم مي‌‌توان گفت مباحث درس حقوق مدنی اکثراً و شاید قریب به اتفاق به صورت مفهومی طرح می‌شود. بر دانشجویان لازم است تا مطالب حقوق‌هاي مدنی‌ هشت‌گانه را به خوبی دریابند. اما از همه مهم‌تر مدنی سه و مدنی چهار می‌باشد، که مبنا برای درک اعمال حقوقی و وقایع حقوقی می‌باشد. در امتحان امسال 10 سؤال از مدنی 3 طرح شده بود حتی می‌توان گفت که 4 سؤالی که در بخش مدنی 6 و 7 آمده است به نحوی مرتبط با مدنی 3 می‌باشد، لذا همواره بر اهمیت این درس تأکید شده است.
درک سایر مدنی‌ها و حتی سایر بخش‌های حقوقی منوط بر فهم این دو مدنی می‌باشد.
لازم به ذکر است که نحوه توزیع سؤالات به شدت نامتوازن بوده چنانکه ظاهر است از مدنی 1و 5 و 8 به هیج عنوان سؤال طرح نشده است و جای بسی تأسف است. 
بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت كه بيشترين تعداد سؤالات از حقوق مدني 3 طرح شده بود. همان‌طور كه در متن فوق اشاره شد،10 سؤال از 20 سؤال (50 درصد) آزمون از حقوق مدني 3 آورده شده و از حقوق مدني 2 تنها 2 سؤال از مبحث اموال طرح شده بود، كه اين نامتوازن بودن توزيع سؤالات، درصد دانشجويان را بسيار پايين مي‌آورد. لذا به داوطلبان توصيه مي‌شود هيچ‌كدام از مباحث را كنار نگذارند و همه را با دقت كافي بخوانند كه اگر سال آينده باز هم توزيع سؤالات نامتوازن بود بتوانند به درصد قابل قبولي دست پيدا كنند.


 

 
متون فقه
 

سؤالات درس متون فقه سال 93 از نظر طراحي همچون آزمون سال گذشته بود، بدین شکل که عموماً سؤالات کوتاه و همراه با نکات ریز بود (بر خلاف سؤالات تا سال 90 که دارای سؤالات طویل و تحلیلی بود) و کسانی می‌توانستند به خوبی به این سؤالات پاسخ دهند که با نکات ریز کتب فقهی به خصوص کتاب تحریرالروضه فی شرح اللمعه آشنایی کافی داشته باشند و قدرت تحلیل مسائل در بخش متون فقه این آزمون چندان مهم نبود.
همچون سال‌های گذشته بیشتر سؤالات از کتاب تحریرالروضه (حدود 16 سؤال) و تعدادی از آن‌ها از کتاب شرح‌اللمعه (حدود 4 سؤال) طراحی شده بود. از نظر ماهوی سؤالات امسال، برخلاف سال گذشته از مباحث غیر حقوقی مطرح نشده بود و تمامی سؤالات از مباحث حقوقی ـ فقهی طراحی شده بود، با این تفاوت که از مباحث پر سؤال سال‌های گذشته مثل تجارت، اجاره که معمولاً حدود 5 ـ 6 سؤال داشتند، امسال هیچ سؤالی مطرح نشده بود و در عوض از مباحثی که تاکنون کمتر از آن سؤال طرح می‌شد مثل حدود، قصاص، و دیات سؤالات بسیاری (8 سؤال) طراحی شده بود، که این امری غافلگیرکننده برای دانشجوياني بود که برای مطالعه مطالب به آزمون‌های پیشین اکتفا کرده بودند.
از نظر کیفی، سطح سؤالات در حد متوسطی ارزیابی می‌شد به طوری که کسانی که مطالب را به صورت متعادل (به شکلی که تمامی مباحث اعم از کیفری و حقوقی تسلط نسبی داشته) مطالعه مي‌كردند، می‌توانستند به سؤالات تا 50 % پاسخ دهند.

منبع : وبسایت موسسه مدرسان شریف



مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان جامع ترین وب سایت حقوقی و آدرس biglawyer.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 66
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 68
بازدید ماه : 1811
بازدید کل : 314117
تعداد مطالب : 540
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

این صفحه را به اشتراک بگذارید تماس با ما




در اين وبلاگ
در كل اينترنت
چاپ این صفحه

RSS

Powered By
loxblog.Com